فرهنگ چینی

I'm sending this from my friends laptop Karlsten


دوست ندارم راجع به آدم ها و مردم این جوری قضاوت کلی بکنم ولی باید بگم مردمی که من اینجا می بینم از نظر فرهنگی خیلی از دنیا عقب موندن. من خودم کسی بودم که هر روز توی خیابون های ایران از بی فرهنگی مردم ناله می کردم. از رعایت نکردن چراغ قرمز و هل دادن همدیگه موقع تاکسی سوار شدن و...

توی خونه هم در امان نبودم. همسایه یک هفته از ساعت 11 شب شروع می کرد به دریل کردن در و دیوار و تا ساعت 3 نصف شب زا به راهم می کرد. یا پسر اون یکی همسایه که هر شب دیر وقت میرسید و صدای ضبط پراید مسخره اش وقتی در ماشین رو باز می کرد که خبر مرگش بیاد در پارکینگ رو باز کنه مثل بمب توی کوچه می ترکید. اوایل به این چیزها اعتراض می کردم. اما کم کم دیدم اگر اینجوری پیش برم همه عمرم به اعتراض می گذره. واسه همین دیگه این اواخر فقط زیر لب  خواهر و مادرشون رو به هم پیوند می دادم.

این ها رو گفتم که فکر نکنید یادم رفته از کجا اومدم. اما خوب ایران ما که قربونش برم از همه نظر عقب مونده است، حالا این فرهنگ بیافته جلو دردی رو دوا نمی کنه که هیچ بدتر باعث نا امید شدن بیشتر مردم میشه. تازه توی ایران نه تنها دری به روی مردم ما باز نیست که  تمام پنجره ها هم رو به دنیا کور شدن. از کجا مردم بیچاره ما فرهنگ شون رو ارتقا بدن؟ هر کی هم می بینی با شعور و معرفت از آب در اومده، میراث پدر و مادری هست که توی فضای دیگه ای با فرهنگ شدن.

اما مردم چین اکثریت قریب به اتفاق شون ذاتا بی شعورن و هیچ امیدی هم بهشون نیست. اینجا درها و پنجره ها رو به دنیا دو لنگه باز هست. اما برای کی؟ مردمی که پشت ایستگاه اتوبوس رو جلوی همه آبپاشی میکنن یا اونهایی که اگر حواست نباشه رو کفش ات تف میکنن؟ یا شاید اونهایی که از رانندگی فقط بوق زدن رو خوب بلدن و پشت رل به درخت هم بوق می زنن؟

خیلی جالب هست که اینجا بعد از سه ماه کلمه ی ببخشید یا لطفا رو به چینی یاد نگرفتم. اصلا نیازی نبوده که یاد بگیرم. کسی استفاده نمی کنه. روزهای اول بهم یاد دادن که توی رستوران نشستی داد بزن "فویان!" تا گارسون بیاد. من خیلی برام سخت بود. چون اصلا مودبانه نیست. یادم نمیاد توی ایران تو رستوران داد زده باشم " گارسون!". فقط توی فیلم ها دیدم که پادشاه ها اینجوری خدمتکاراشون رو صدا می کنن. امروز خانم برویر توی کلاس گفت: رفتین آلمان تو رستوران داد نزنین " کلنر!" فقط مودبانه صدا بزنید " ببخشید!". وقتی همه چینی ها با تعجب نگاه می کردن با خودم فکر کردم چقدر این ها از دنیا فاصله دارن.

توی اون سه جلسه کلاسی که اون اوایل ترم راجع به فرهنگ و تاریخ آلمان داشتیم استاد یک چیزهای اولیه ای رو گوشزد می کرد که من حسابی داغ کرده بودم. مثلا می گفت توی آلمان با صدا غذا نخورید و هورت نکشید یا تف نکنید. یا اینکه توی اتوبوس یا مترو صندلی تون رو به افراد مسن بدید یا اینکه توی عکس پرسنلی تون علامت V با دو تا انگشت نشون ندید.

اون موقع با خودم می گفتم: مرتیکه چش سفید، وقتی سعدی داشت گلستان و بوستان می نوشت و راجع به آداب معاشرت و ادب ایرانی حرف می زد، شما توی جنگل های باواریا صلیب همدیگه رو با گرز هدف می گرفتین و چند تا قبیله چموشی بودین که امپراطوری پروس و اتریش و شارلمانی با اون عظمت شون از پس ادب کردن شما بر نمی اومدن.

اما الان می فهمم که  واقعا لازم بوده که این چیزها رو به چینی ها بگن و نه یک بار بلکه باید چندین بار بهشون بگن.

دارم فکر می کنم فرهنگ حال حاضر مردم چین و نوع ارتباطشون با غربی ها چقدر شبیه 60 یا 70 سال پیش ایران هست. همون سال هایی که اگه با پیژامه توی خیابون راه میرفتی پلیس بخاطر بی نزاکتی دستگیرت می کرد. یا مردم رو به زور جریمه مجبور می کردن که از خط عابر رد بشن. و همون سالهایی که غربی ها از دولت ایران حق توحش می گرفتن. بعد ها آدم های بزرگی مثل ملک الشعرای بهار و علی اکبر دهخدا و اخوان ثالث و جلال آل احمد و پروین اعتصامی و ... لابلای همین مردم سر بلند کردن و داد شون از این رفتار تحقیرآمیز غربی ها بلند شد.

اون موقع هم ما شرقی ها مقصر بودیم که سوژه غربی ها شده بودیم و بهانه دستشون می دادیم. مگر خودمون سعدی و ابوسعید ابالخیر و خواجه نصیر نداشتیم که  بوستان و اخلاق ناصری شون رو بخونیم و توی زندگی اجتماعی مون استفاده کنیم؟

حالا من دورتر نمی رم که از فرهنگ کوروش کبیر بگم. چون این قسمت از تاریخ ایران توی هر زمانی از دوره های معاصر بازیچه ی دست یک عده ناسیونالیست نژادپرست شده که آتیش دعوای فارس و عرب رو برای کمپانی های اسلحه سازی امریکا داغ می کنن. خیلی جالب هست: دو تا ملت قدیمی که از 3000 سال پیش توی این منطقه زندگی می کنن برای اثبات فارس بودن یا عرب بودن آب باریکه ی بین خودشون دست به دامن کمپانی گوگل می شن که عمرش نهایتا 20 سال هست و توی کشوری قرار داره که 600 سال پیش کشف شده!

گوگل هم خوب بازاری برای خودش پیدا کرده و هر چند وقت یک بار توی سایت اش می نویسه خلیج فارس، بعد می بینه کسی کاری بهش نداره دوباره می نویسه خلیج عرب بعد که دعوا ها بالا گرفت هر دو رو پاک می کنه می نویسه Gulf که همچنان به عنوان مرجع عالی حل اختلاف بین این دو گروه ساده لوح جایگاهش رو حفظ کنه.

تعجب من از دوست ها ی تحصیل کرده ام هست که دیگه جایگاه گوگل رو انقدر می برن بالا که ناراحت میشن از اینکه چرا به مناسبت نوروز لوگو عوض نکرده! خوب عوض نکنه. مگه چیزی از اعتبار نوروز کم میشه؟ اگر لیاقت داشت عوض می کرد اعتبارش رو پیش مردم ایران زمین می برد بالا. سازمان ملل که نیست.

دلم پر بود خیلی رفتم تو حاشیه و از بحث اصلی دور شدم. باقی ش رو توی یادداشت بعدی میگم...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد